Bijzondere excursie naar Dachau

Vorige week hebben 25 leerlingen een bezoek gebracht aan het concentratiekamp Dachau en de stad München. Lees hier het verslag:

Vorige week, van 7-10 oktober jl., hebben 25 leerlingen, uit verschillende bovenbouw klassen en hun begeleiders, een bezoek gebracht aan het concentratiekamp Dachau en de stad München. Deze bijzondere excursie was tot stand gekomen op uitnodiging van het Nederlands Dachau Comité. Dachau is de plaats waar de Bolswarder priester Titus Brandsma naar toe is gedeporteerd en op 26 juli 1942 is overleden.

Na onze reis van bijna 12 uur kwamen we aan bij ons hostel in Dachau. Er stond een warm buffet voor ons klaar, de kamers werden ingedeeld en er was tijd om te chillen.
De volgende ochtend om 09.00 uur startte het educatieve programma. Onder leiding van twee gidsen werden de leerlingen voorbereid op het bezoek aan het concentratiekamp. Er werd gepraat over de situatie toen, maar ook over hoe het er nu in de wereld aan toe gaat.
Na een verzorgde lunch gingen we met z’n allen richting het kamp Dachau. We werden meegenomen in de historie van het kamp en de verschrikkingen die daar hebben plaatsgevonden. De beelden en verhalen waren schokkend en heftig. Om deze plek met eigen ogen te zien, maakte een zeer diepe indruk.

Barak 28, symbolisch weergegeven door grind, was de barak waar Titus Brandsma heeft gezeten. Daar hebben we een herdenkingsceremonie gehouden; er werden gedichten voorgelezen en een ieder van ons heeft er een rode roos neergelegd. In stilte werd het bezoek afgesloten.

De volgende dag gingen we met de trein naar München. Daar hebben we het “NS- Dokumentatieszentrum” bezocht. Gidsen hebben ons verteld over de opkomst van het fascisme en hoe dat leidde tot de macht van Hitler. Daarna hebben we de stad verder verkend, de prachtige Frauenkirche bezocht en natuurlijk was er tijd om te shoppen! Na het gezamenlijke avondeten gingen we met de trein terug naar Dachau. Daar zijn we weer in de bus gestapt richting Bolsward. Na een voorspoedige reis kwamen we donderdag in alle vroegte weer veilig aan bij school.

De leerlingen en begeleiders kijken terug op een indrukwekkende excursie. Het leven in een concentratiekamp, hoe het zover heeft kunnen komen en het besef dat vrijheid niet vanzelfsprekend is, heeft een onuitwisbare herinnering achtergelaten.